Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Metro na Bemowie nabiera kształtów: finał prac coraz bliżej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Metro Warszawskie/ UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

Na budowie bemowskiego odcinka metra linii M2 – w tunelach i na stacjach – trwają prace związane z układaniem instalacji, budową torowiska i wykańczaniem pomieszczeń. Trzy nowe, powstające stacje – Karolin, Chrzanów, Lazurowa – nabierają ostatecznego kształtu.

Prace prowadzone są w wielu punktach istotnych ważnych dla funkcjonowania podziemnej kolei. W wentylatorniach na stacjach trwa układanie okładzin akustycznych i posadzek. Zamontowane zostały już wentylatory, a w głównych pomieszczeniach technicznych rozpoczęto instalację systemu wentylacji. Z kolei w pomieszczeniach podstacji energetycznych zamontowano większość urządzeń. Układane są również kable.

Stacje mają już gotowe perony, a na przystanek Chrzanów przywieziono ruchome schody, które na razie zasłonięte są niebieską folią zabezpieczającą. Przygotowywane są również pomieszczenia dyżurnego ruchu i stacji. Trwają prace murarskie, tynkarskie i malarskie.

Przepis na torowisko

Widać również postępy przy betonowaniu nawierzchni torowej – obecnie takie prace odbywają się w tunelu łączącym stacje Karolin i Chrzanów. Budowa takiego torowiska w tunelach metra to skomplikowany proces. Tunel po wydrążeniu ma przekrój koła. Dlatego najpierw należy wybetonować płaskie powierzchnie, tzw. bankiet dolny („podłogę” tunelu) oraz boczny, który będzie pełnił funkcję korytarza technologicznego.

Kolejna faza to przygotowanie konstrukcji do ułożenia torowiska. Składa się na to wiele prac – od oczyszczenia bankietu dolnego aż po montaż szyn. Odpowiednio przygotowana powierzchnia bankietów przykrywana jest najpierw matą wibroizolacyjną. Na takim podkładzie układa się docelowe zbrojenie płyty torowej – tzw. podtorza, wewnątrz którego znajdzie się m.in. kanał odpływowy.

Następnie na zbrojeniu montowane są specjalne betonowe bloczki z uchwytami na szyny. Po przymocowaniu do nich szyn, całość jest regulowana z dokładnością do 1 milimetra, by torowisko można było zalać betonem. Na koniec będzie ono jeszcze szlifowane.

Finansowanie z Unii

Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Do użytku zostaną oddane trzy stacje: C3 Lazurowa przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 Chrzanów przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej i C1 Karolin. Za stacją C1 powstaną podziemne tory do budowanej Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Powstała infrastruktura zapewni możliwość kompleksowej obsługi pociągów kursujących na drugiej linii metra, budowa ma się zakończyć w 2026 roku.

Trzeci etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym. Dla projektu (budowa wraz z zakupem taboru) o wartości 3 000 830 693,00 PLN przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 125 000 000,00 PLN.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Koniec prac w metrze. M1 wraca w pełni

Komunikacja

Warszawa. Koniec prac w metrze. M1 wraca w pełni

UM Warszawa 17 listopada 2025

Warszawa bez Centralnej i bez Metra!

Komunikacja

Warszawa bez Centralnej i bez Metra!

Paulina Piziorska 07 listopada 2025

STP Mory – nowe serce warszawskiego metra

Komunikacja

STP Mory – nowe serce warszawskiego metra

Paulina Piziorska 21 sierpnia 2025

Makieta z krzaków. Co kryje odnaleziony wagon metra z lat 50.?

Komunikacja

Zobacz również:

Warszawa. Koniec prac w metrze. M1 wraca w pełni

Komunikacja

Warszawa. Koniec prac w metrze. M1 wraca w pełni

UM Warszawa 17 listopada 2025

Warszawa bez Centralnej i bez Metra!

Komunikacja

Warszawa bez Centralnej i bez Metra!

Paulina Piziorska 07 listopada 2025

STP Mory – nowe serce warszawskiego metra

Komunikacja

STP Mory – nowe serce warszawskiego metra

Paulina Piziorska 21 sierpnia 2025

Makieta z krzaków. Co kryje odnaleziony wagon metra z lat 50.?

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij